Hoewel Google ons scherp houdt met alle algoritmische updates die ze blijven uitrollen, is één ding consistent gebleven voor inkomende marketeers die hun websites willen optimaliseren: zoekwoordonderzoek. De noodzaak om trefwoordonderzoek te doen is hetzelfde gebleven, maar hoe je dat doet is veranderd.


Wat is zoekwoordenonderzoek?

Zoekwoorden onderzoek, ook wel bekend als trefwoordonderzoek is het proces van het vinden en analyseren van daadwerkelijke zoektermen die mensen in zoekmachines invoeren. Het inzicht dat je in deze actuele zoektermen krijgt kan helpen bij het informeren van de inhoud strategie, evenals bij je grotere marketingstrategie.


Waarom is zoekwoordenonderzoek belangrijk?

Meer en meer horen we hoeveel SEO zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld en hoe onbelangrijk zoekwoorden zelf zijn geworden in ons vermogen om goed te scoren voor de zoekopdrachten die mensen dagelijks uitvoeren.

En tot op zekere hoogte is dit waar; het gebruik van trefwoorden die exact overeenkomen met de zoekopdracht van een persoon is niet langer het belangrijkste in de ogen van een SEO-professional. Het is eerder de bedoeling achter dat sleutelwoord en of een stuk inhoud die bedoeling wel of niet oplost. Maar dat betekent niet dat trefwoordonderzoek een verouderd proces is.

Onderzoek naar trefwoorden vertelt je welke onderwerpen mensen belangrijk vinden en, ervan uitgaande dat je de juiste SEO-tool gebruikt, hoe populair deze onderwerpen eigenlijk bij jouw publiek zijn. De term hiervoor is ‘topics’- door zoekwoorden te onderzoeken die een groot aantal zoekopdrachten per maand ontvangen kunt je je inhoud identificeren en sorteren in topics waarop je inhoud wilt maken. Vervolgens kunt je deze topics gebruiken om te bepalen voor welke zoekwoorden je zoekt en target.

Door zoekwoorden te onderzoeken op hun populariteit, zoekvolume en algemene opzet, kan je de vragen aanpakken waarop de meeste mensen in jouw doelgroep antwoorden willen.


Hoe beïnvloedt intentie het zoekwoordenonderzoek?

De intentie van de gebruiker is een van de belangrijkste factoren om goed te scoren op zoekmachines zoals Google. Tegenwoordig is het belangrijker dat je webpagina het probleem aanpakt dat een onderzoeker wilde oplossen, dan alleen het zoekwoord dat de zoeker heeft gebruikt.

Het is makkelijk om trefwoorden te nemen voor nominale waarde, en helaas kunnen trefwoorden veel verschillende betekenissen hebben onder de oppervlakte. Omdat de intentie achter een zoekopdracht zo belangrijk is voor je rankingpotentieel, moet je extra voorzichtig zijn met het interpreteren van de zoekwoorden die je target.

Laten we bijvoorbeeld zeggen dat je het zoekwoord 'Hoe start je een blog' onderzoekt voor een artikel dat je wilt maken. "Blog" kan een blogpost of de blogwebsite zelf betekenen, en wat de bedoeling van een zoeker achter dat sleutelwoord is, zal de richting van jouw artikel beïnvloeden. Wil de zoeker leren hoe hij een individuele blogpost kan starten? Of willen ze weten hoe ze een websitedomein kunnen lanceren met het oog op bloggen? Als jouw inhoudstrategie alleen gericht is op mensen die geïnteresseerd zijn in de laatste, moet je ervoor zorgen dat de intentie van het zoekwoord klopt voordat je zich eraan verbindt.

Om na te gaan wat de intentie van een gebruiker is in een zoekwoord, is het een goed idee om dit trefwoord simpelweg zelf in te voeren in een zoekmachine en te bekijken welke soorten resultaten worden weergegeven.


Hoe doe ik een goed zoekwoordenonderzoek?

Ik ga een onderzoeksproces voor zoekwoorden schrijven die je volgen om je te helpen een lijst te maken met termen die je moet targeten. Op die manier kan je een krachtige zoekwoordstrategie opzetten en uitvoeren waarmee je kan zoeken naar de zoektermen die je belangrijk vindt.