Wat je nodig hebt voor een succesvolle app

Of je nu een start-up begint, een productmanager bij een groot bedrijf bent, of een goed idee hebt voor een mobiele app, het proces starten om een app te gaan maken is een grote beslissing. Maar het maken van die beslissingen niet het moeilijke deel - de app succesvol maken is dat wel.

Bij The Pumphouse helpen we bedrijven en instellingen met het concept, ontwerp, bouw en lanceren van mobiele apps. En het begint volgens ons met 4 belangrijke stappen:

1. Visie

Het klinkt logisch, maar om een succesvolle app te lanceren, moet je eerst een goede visie hebben van het product en rekening houden met de langere termijn van je organisatie.

Je hebt een planning nodig, een inkomstenmodel, een lanceringsplan, een conversie aanpak, een analyse strategie, en - het allerbelangrijkste - een idee over hoe de app voortdurend meerwaarde en plezier zal bieden aan je gebruikers! Niet vergeten dat je ook na de lancering tijd en energie moet inbouwen voor updates.

Kortom, een app is niet iets om er zomaar bij te doen. Maar ga je er voor, dan is het een prachtig proces met hele leerzame ervaring.

2. Design

Design zorgt er niet alleen voor dat de app er mooi uit ziet. Design gaat over het begrijpen van je gebruikers - hun emoties, hun behoeften, hun gedrag - en hoe ze zich bezig houden met je product of dienst. Ontwerp gaat dus over gebruikerservaring. En ja, visueel aantrekkelijk zijn is daar een belangrijk onderdeel daarvan.

Het juiste design speelt in om de behoeftes van je doelgroep en helpt hen hun doel te bereiken door ze momenten van vreugde en voldoening te laten ervaren. Design gaat over het concentreren op de interactie met de gebruiker.

3. Roadmap

Het meest waardevolle hulpmiddel in het proces van het maken van een app: de roadmap. Een roadmap is een verzameling concepten en kenmerken, gegroepeerd op basis van prioriteit en afhankelijkheid, verdeeld over een reeks mijlpalen.

Bij het starten van de ontwikkeling van een applicatie is het heel makkelijk om snel een massale lijst van ideeën en functies te produceren. Vaak wordt deze lijst te lang, want als je te veel ideeën hebt, is het moeilijk om de functies te scheiden in "must-have" en "nice-to-have categorieën.

Hoe weet je welke functies waardevol zijn voor gebruikers, en hoe kun je hiermee exponentiële groei stimuleren? Hoe ga je om met functies die je persoonlijk leuk en belangrijk vindt? Hoe kan je accepteren dat veel van de "must-have" functies niet uniek of bijzonder zijn (zoals bijvoorbeeld het log-in scherm)? In het vroege stadium van de ontwikkeling van een app is het belangrijkste om een goed doordachte prioriteit van functies te hebben in een roadmap. Wanneer je geconfronteerd wordt met een budget (indien onbeperkt neem dan vooral direct contact met ons op), moet je beslissingen nemen die van invloed zijn op de nut van het product. Sommige functies zijn nodig, ook al zijn ze niet spannend. Sommige functies kunnen niet worden gebouwd totdat andere functies zijn gemaakt. Het is cruciaal om een ​​duidelijke en doordachte manier te hebben om te managen, prioriteiten te stellen en een progressieve aanpak in te zetten.

Wij adviseren meestal een roadmap met minstens deze vijf mijlpalen: v0.1, v1.0, v1.1, v2.0, v3 +. Het organiseren van functies (en bijbehorend werk) doet het volgende:

1. Het dwingt om beslissingen te nemen over wat echt belangrijk is
2. Het helpt om de omvang, tijdslijnen en kosten te definiëren om bepaalde mijlpalen te bereiken
3 . Het geeft een plek (v3+) om alle wilde ideeën te verzamelen die je niet wilt verliezen

Het is belangrijk om een roadmap te maken voordat je begint met de planning en ontwikkeling, en vooral: je eraan te houden!

4. Succes definiëren

Dit punt zou voor de hand moeten liggen, maar het blijft ons verbazen hoeveel organisaties niet van te voren het succes definiëren.

Het hebben van succescriteria voor je app gaat om het bepalen en nauwkeurig definiëren van je doelen. De redenen om de app in de eerste plaats te maken. Als je niet duidelijk bent waarom je dit doet, wanneer weet je dan of de app een succes is?

Succescriteria moet duidelijk antwoord geven op de vraag: "Waarom doen we dit?"

Succescriteria kunnen getallen, statistieken of financiële mijlpalen zijn. Maar ze kunnen ook minder strak gedefinieerde doelen zijn. Ze kunnen gaan over merkpositionering, persoonlijke groei, of het bouwen van (interne) expertise, sociaal bewustzijn genereren, enz. Ze kunnen alles zijn waarmee jij de juiste beslissing kan maken en je in staat stelt om te reflecteren en te evalueren wat je doet of hebt gedaan.

In het kort

Met een goed doordachte visie, een design dat verbintenis creëert met de gebruiker, een sterke roadmap en het strak bepalen van succes - kom je al een heel eind.

Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan contact met ons op. Het adviseren en helpen navigeren door deze stappen is wat wij graag doen!