Waarom is een goede communicatiestrategie belangrijk?

Het opstellen van communicatiestrategie doe je om te bepalen hoe jij wilt dat je organisatie met de buitenwereld communiceert. Daarbij stel je belangrijk vragen als: waarom communiceren we? Wie is onze belangrijkste doelgroep en waarom? Welke boodschap willen we overdragen? Gaat het om kennis, houding of gedrag? Met welke kanalen gaan we dat doen? En vooral niet te vergeten; wanneer zijn onze inspanningen een succes? Het opstellen van een goede communicatiestrategie geeft ook ruimte voor innovatie, voor het bedenken van nieuwe ideeën en het ontdekken van nieuwe mogelijkheden.

Wat is het belangrijkste element van een communicatiestrategie?

Het gaat om focus over hoe succes er uit ziet, en de stappen die nodig zijn om daar te komen. In het proces houd je rekening met de volgende stappen; voorbereiding, planning, implementatie en evaluatie. Die volgorde is niet toevallig en is een constante reminder dat je niet vooruit kan gaan voordat iedere tussenstap is voltooid. De meest voorkomende reden waarom de communicatie niet werkt en de meeste berichten niet opvallen, is omdat er geen zorgvuldige analyse en definitie van de doelgroep is gemaakt. Er is een goede reden voor de stap-voor-stap benadering.

Wat zijn de valkuilen van een communicatiestrategie?

  1. De eerste valkuil is onvolledige of het afwezig zijn van markt-kennis. Als je een revolutionaire communicatiestrategie hebt bedacht, is het verstandig om bewijs oftewel marktonderzoek te hebben waarom het gaat werken.
  2. Een andere grote valkuil is het dat het plan niet haalbaar is met het budget, de tijd en de beschikbare mankracht. Roei met de riemen die je hebt!
  3. En de laatste valkuil is het vergeten of overslaan van evaluatie. Met tussentijdse evaluaties meet je of je op de goede weg bent, en mocht het nodig zijn: pas de strategie aan.

Conclusie

Met een goede communicatiestrategie maak je een blijvend verschil voor je organisatie.

Vrijblijvend advies? Stuur ons een berichtje op hello@pumphouse.nl