In- en uitchecken bij OV met de mobiel.

Eind mei 2017 is het dan zover, de vervoersmaatschappijen (de grootste zijn NS, Veolia, Arriva, Qbuzz, Connexxion) komen met een app die het mogelijk maakt om met je mobiel te reizen. In- en uitchecken kan dan gewoon door je mobiel tegen het toegangspoortje op het station te houden of bij de ingang van tram en bus. De onderliggende techniek is NFC - Near Field Communication, dezelfde techniek die ook voor de OV chipkaart is gebruikt. Deze techniek is ongeveer in 1980 ontwikkeld en heeft sindsdien een enorme vlucht genomen.

En: hoe zit het nu met mobiel betalen?

Zo’n tien jaar geleden, toen ik nog bij een groot telecombedrijf werkte, werd NFC al genoemd als innovatie die de mobiel veel meer waarde zou geven. De samenwerking met banken werd onmiddellijk opgezocht omdat mobiel betalen met de mobiel wel erg voor de hand lag. Logisch toch? Meer dan de helft van de Nederland verlaat het huis niet zonder smartphone. Ondanks diverse proeven in binnen- en buitenland is het in mijn ogen nog geen wijdverbreid fenomeen. Als banken het hebben over mobiel betalen dan bedoelen ze vaak de eigen app waarmee overschrijvingen eenvoudig op de mobiel gedaan kan worden.

Mooie stap voor de OV-bedrijven

De OV bedrijven maken door de samenwerking met Translink en Vodafone een grote stap voorwaarts in de mobiele wereld. Wel heel jammer dat er (nog) wat stevige beperkingen zijn:

  1. Alleen Android toestellen met NFC, geen iOS of Windows
  2. Aleen KPN en Vodafone klanten, en Telfort (maar dat is natuurlijk KPN), geen T-Mobile of Tele2
  3. Ook de vele mensen met een kortingskaart moeten nog even wachten
  4. Wat voor oplossing ga je toeristen bieden?

De app geeft al wel reisoverzicht, saldo informatie en of je bent in- of uitgecheckt. Je tegoed wordt automatisch opgeladen vanaf je bankrekening.

Missers

Als app bouwer en ontwikkelaar had ik geadviseerd om het zo belangrijke iOS of Apple-devices (toch zo’n 20% van de smartphones) meteen bij de start mee te nemen. De achtergrond om T-Mobile en Tele2 klanten (ook samen zo’n 20%) links te laten liggen is mij onduidelijk. Het zal zeker niet aan de mensen bij T-Mobile Nederland liggen, weet ik als ex-werknemer… Als dalurenkaart gebruiker moet ik dus ook even wachten. Hoe lang nog? Ik had de introductie wat later gepland om nog even hard te werken aan het fixen van bovenstaande. Dat had pas een enorme impact gemaakt en het toch wat suffe imago van de OV bedrijven aardig opgepoetst! Als laatste wordt er ‘tussen-neus-en-lippen’ gemeld dat de app nu nog gratis is, maar er in de toekomst een kleine jaarlijkse bijdrage gevraagd gaat worden. Als die plannen er zijn, ja dan zou ik dat maar meteen aankondigen. Het is ook transparant en helder, een vereiste voor alle bedrijven in de wereld. Maar of het slim is? Ga eerst eens kijken of mensen het (massaal) gaan gebruiken, haal de schoonheidsfoutjes eruit, kijk of mensen blijer worden van het gebruik van deze app en beslis dan over aanpassen van het totaal concept.

Twijfels over het succes van je app? Denk je dat er meer inzit? Mail ons gerust op hello@pumphouse.nl