Onderwerpen voor de SEO-strategie


Stap 1: Maak een lijst van belangrijke relevante onderwerpen op basis van wat je weet over je organisatie

Als je dit proces start moet je nadenken over de woorden waarop je wilt rangschikken in termen van generieke onderwerpen. Bedenk tussen SEO 5-10 onderwerpen waar van je denkt dat ze belangrijk zijn voor je organisatie. Vervolgens gebruik je deze onderwerpen om later in het proces met specifieke zoekwoorden te komen. Deze onderwerpen zijn waarschijnlijk de onderwerpen waar je het meest over schrijft in je blog en nieuwsbrieven. Of misschien zijn dit de onderwerpen die het meest tot uiting komen in salesgesprekken.


SEO onderwerpen

Zet jezelf in de schoenen van je kopers. Wat voor soort onderwerpen zou je doelgroep zoeken waar je je organisatie voor zou willen laten vinden? Als je bijvoorbeeld een organisatie bent die focust op online marketing software heb je algemene onderwerpen als:


  • inbound marketing
  • bloggen
  • e-mailmarketing
  • leadgeneratie
  • SEO
  • social media marketing
  • marketinganalyse
  • marketingautomatisering

Ieder van deze onderwerpen heeft een maandelijks zoekvolume. Met deze gegevens kan je bepalen hoe belangrijk deze onderwerpen voor je publiek zijn en hoeveel verschillende subonderwerpen je mogelijk nodig hebt om content te maken om succesvol te zijn met dat zoekwoord. Om meer te weten te komen over deze subonderwerpen en zoekwoorden gaan we verder met stap 2.