Mobiele APP UX en UI Design
 

Het verschil tussen UI en UX Design - deel 2

Eerder schreef ik over de UX (gebruikerservaring), nu zal ik ingaan op de UI (gebruikersomgeving). Zoals eerder uitgelegd, focust het UX Design op de behoefte van de gebruiker, terwijl UI gaat over de gebruiksvriendelijkheid en efficiëntie van de interface.

Gebruiksvriendelijkheid speelt een grote rol in de UI omdat het een sterke invloed heeft op de manier waarop een gebruiker door de app navigeert. Een succesvolle mobiele app is een app waarbij de bruikbaarheid zowel efficiënt als aangenaam is.


Wat is UI Design?

UI Design gaat niet alleen om kleurige buttons en navigatiemenu´s, maar meer om de interactie met de gebruiker van de app. Het gaat niet per se om hoe de app eruit ziet, maar hoe het werkt. Waar plaats je de buttons en call-to-actions voor je gebruiker zodat de app makkelijk te begrijpen is? Heeft je interface wel buttons nodig? En zo ja, wat moeten deze buttons doen? En op welk scherm moeten buttons komen in je app zodat de gebruikers het snelst hun doel bereiken?


Waarom is UI Design belangrijk?

UI designers focussen zich op het uiterlijk van de app en hoe dit de binding met de gebruiker beïnvloedt. Op dit moment heerst er een discussie over wat voor soort UI design het beste werkt: veel gebruik van kleur, dieptes etc. of juist zo simpel mogelijk. Er is voor beide vormen wat te zeggen.


Wat maakt goed UI Design?

Terwijl het UX Design niet direct zichtbaar is voor de gebruiker, is het UI Design het eerste wat ze zien en beïnvloedt het de gebruiker direct vanaf het begin. Het is de verantwoordelijkheid van de UI designer om de merkbeleving binnen de interface te verbeteren en om de gebruiker via de interface mee aan de hand te nemen.

Er zijn 5 factoren die belangrijk zijn voor goed UI Design:

  1. Duidelijkheid
  2. De interface vermijd verwarring en dubbelzinnigheid door alles duidelijk te maken. Apps met een goede gebruikersinterface hebben geen handleiding nodig.

  3. Vertrouwen
  4. Gebruikers zien graag bekende elementen zoals buttons en call-to-actions terug. Dit betekent dat veelgebruikte symbolen, iconen en kleuren toegepast moeten worden voor bepaalde interacties zoals een rood kruis om iets te verwijderen. Zelfs als een gebruiker je app voor het eerst gebruikt, kan de eerste ervaring al vertrouwd overkomen.

  5. Responsiviteit
  6. Een goede gebruikersomgeving heeft geen lange laadtijden of een andere soort van vertraging tussen pagina’s en interacties. Als er toch een pagina geladen moet worden, dan is het belangrijk om de gebruiker hiervan op de hoogte te houden met bijvoorbeeld een zandloper.

  7. Consistentie
  8. Het is belangrijk om je interface consistent te houden zodat de gebruikers patronen leert herkennen. Zodra gebruikers hebben geleerd hoe je app werkt, kunnen ze deze kennis gebruiken om nieuwe features van je app te verkennen.

  9. Uiterlijk
  10. Het is voor de functionaliteit van de app niet nodig om de interface aantrekkelijk te maken, maar het maakt de app wel leuker om te gebruiken.


Conclusie

Als je het UX design goed hebt uitgewerkt dan bereiken de gebruikers hun doelen, het UI design zal ervoor zorgen dat ze terug blijven komen. Beiden zijn belangrijk, want gebruikers zullen je app downloaden omdat het er goed uitziet, maar ze blijven het gebruiken omdat ze hun doel bereiken of de app een behoefte vervult.

Een succesvolle app lost de pijnpunten op van de gebruiker, is helder, beknopt en bovendien aangenaam om te gebruiken.

Heb je een vraag over UX of UI design? Stuur mij een berichtje op jan-willem@pumphouse.nl