Doelgroep
 

Heb je een idee voor een app? Gaaf!

Maar hoe weet je nou of het ook gaat aanslaan? Voordat je duizenden euro’s investeert in het ontwikkelingsproces, is het belangrijk dat je eerst met je potentiele gebruikers in gesprek gaat.

Met wie ga je praten

Om erachter te komen wie je moet praten, moet je eerst een klantpersona creëren. Wie is je ideale klant? In plaats van iedereen te interviewen, moet je alleen maar diegene spreken die je app gaat gebruiken. Als je doelgroep een 17-jarig meisje op de middelbare school is, dan krijg je geen nuttige informatie van een gepensioneerde man die graag thuis televisie kijkt.

Hoe ga je ze vinden

Je doet niet je boodschappen in de bibliotheek. Hetzelfde concept geldt voor het vinden van de juiste personen om te interviewen. Als je klantpersona specifiek en goed doordacht is, zal je vast al wel een goed gevoel hebben waar ze zijn. Maak de eerste stap en zoek ze op, wacht niet tot ze naar je toe komen.

Waar zit het probleem

Heb je ooit iemand gezien die op een bepaald moment een behoefte heeft aan je app? Als je bijvoorbeeld een app hebt die kleine kinderen leert hoe ze de straat oversteken, kan je in gesprek gaan met een groep moeders praten die hun kinderen ophalen van school.

Wat moet je vragen

Welke aannames heb je die wil testen met de realiteit? Deze aannames zijn het belangrijkste want deze vormen de basis van je app.

Hier zijn 12 vragen die jezelf kan stellen (van het boek, “Talking To Humans”):

  1. Mijn doelgroep is?
  2. Welk probleem wil hij of zij graag oplossen?
  3. Welke behoefte ligt daaraan ten grondslag?
  4. Waarom kan hij of zij dit niet vandaag oplossen?
  5. Wat is het meetbare resultaat dat hij of zij wil bereiken?
  6. Wat is mijn primaire strategie om meer gebruikers te krijgen?
  7. Wie zijn de eerste 50 gebruikers?
  8. Hoe ga ik hier geld aan verdienen?
  9. Wie zijn mijn belangrijkste concurrenten?
  10. Wat maakt mij uniek?
  11. Hoe versla ik hiermee mijn concurrenten?
  12. Wat is mijn grootste risico?

Als je antwoord hebt op deze vragen, kan je ze veranderen in een interviewplan. Wat wil je als eerst weten, en daarna? Baseer daar je vragen op. Succes!

Wil je dat we met je meedenken of dat wij het marktonderzoek voor je doen? Stuur ons een berichtje op hello@pumphouse.nl.