Waarde is belangrijker dan problee,oplossend
 

Creëer waarde met je app

Als je een nieuw product of dienst, bijvoorbeeld in de vorm van een app wilt ontwikkelen, dan zal je overal lezen dat je eerst een bepaald probleem moet definiëren, vervolgens hoe je het probleem moet aanvliegen en als laatste dat je daar dan een oplossing voor moet aanbieden. Deze aanpak klinkt logisch, maar in de praktijk zorgt het voor een product waar eigenlijk niemand op zit te wachten.

Als je als eerste stap een probleem gaat identificeren, dan limiteer jezelf door te kijken naar wat er al bestaat en dat weerhoudt je ervan om iets compleets nieuws, uniek en fenomenaal te maken. De meest innovatieve en succesvolle producten en diensten lossen geen problemen op, maar creëren in plaats daarvan waarde.

Geloof je me niet? Hier zijn dan een aantal voorbeelden:


Twitter

Mijn vraag aan jou is als volgt:

Denk je dat er diepgeworteld onderliggend probleem was in 2006 om een berichtje van maximaal 140 tekens te delen met de wereld?

Het korte antwoord op die vraag is nee, het lange antwoord op die vraag is neeeeeeeeeeeeeeeeeee.

Voorstanders van de probleemstelling zullen je vertellen dat Twitter op dat moment een communicatieprobleem oploste omdat iedereen maar op blogs aan het schrijven was. Maar eerlijk gezegd kan je over elke situatie wel een probleem en oplossing bedenken.

Maar waarom was Twitter dan direct zo’n succes? Omdat er een ongelooflijke waarde lag in het limiteren van tekst in een berichtje dat je de wereld in stuurt. Immers, men was al gewend aan de beperking van aantal tekens via het oeroude SMS.

Tijdens de lancering van de app wisten gebruikers eigenlijk niet zo goed wat ze hadden aan Twitter. De creativiteit van gebruikers zelf leverde nieuwe inzichten op, zo kwamen ze er achter dat ze er hele leuke dingen mee konden doen - Twitter wordt nu gebruikt voor nieuws, conversatie, klantenservice, loting, etc. - ofwel een dynamisch platform dat waarde creëert voor een hele grote groep gebruikers.


Google+

Als volgende voorbeeld wil ik Google+ gebruiken. Google+ is specifiek ontworpen om een probleem op te lossen: om het gat tussen Facebook en Twitter te dichten. In deze presentatie kan je zien hoe Google te werk is gegaan: probleem definiëren, aanvliegen en dan oplossen. We weten allemaal wat het resultaat is.

Google+ werkt gewoon goed. Maar is het echt vet? Het mist ‘iets’, en dat is niet iets wat je oplost door features toe te voegen. Google+ is niet bedacht en gemaakt met in de achterhoofd “We gaan iets heel ‘cools’ maken!”. En als je als Google miljarden omzet per jaar hebt, dat betekent niet dat het per definitie een succes gaat worden.

Wil je een app die wel waarde creëert? Of heb je gewoon zin in een heerlijke bak koffie met prachtig uitzicht? Wij helpen je graag.