Top 4 redenen waarom Churn ontstaat
 

Wat is Churn?

Churn is term die aangeeft hoeveel gebruikers in een bepaalde periode zijn gestopt met het gebruiken van je app. Deze churn rate wordt meestal op maandbasis gemeten.


Statistieken van Churn

Om je een beter beeld te geven van Churn zijn hier wat statistieken:

  • 80% van alle app gebruikers churnen binnen 90 dagen
  • De gemiddelde app verliest 75% van zijn gebruikers na 1 dag
  • Slechts 25-40% van nieuwe gebruikers launchen meer dan 1 keer in de eerste week
  • Je bent ongeveer € 4 kwijt voor een nieuwe gebruiker
  • Verbetering in de retentie van je app levert 2 tot 4 keer zoveel op dan acquisitie
  • De kans om iets te verkopen aan een gebruiker is 60-70%, voor prospects is dit 5-20%


Waarom ontstaat Churn?

Churn ontstaat om 1 belangrijke reden - geen toegevoegde waarde. Dit is een groot probleem voor nieuwe apps omdat ze steeds harder moeten knokken voor aandacht. Hier zijn de top 4 redenen waarom Churn ontstaat:


1. Je app voldoet niet aan zijn belofte

Voordat mensen je app downloaden en gebruiken, hebben ze al bepaalde verwachtingen over de toegevoegde waarde. Deze verwachting is ontstaan door marketing, mond-op-mond reclame, advertenties, ranking in de appstore, enzovoorts.

Als iemand je app voor de eerste keer download heeft diegene een verwachting over een bepaalde feature. Als ze de feature fantastisch vinden en er niet uitgepraat over raken, dan heeft de app een waarde gecreëerd voor de gebruiker. Maar als je app niet is wat ze verwachten, dan zullen ze de app ook direct weer verwijderen.

Denk aan de laatste keer dat je zelf een app van je telefoon hebt verwijderd. Waarom heb je de app verwijderd? Ongetwijfeld om de reden dat de app niet genoeg toegevoegde waarde voor je heeft en dus heb je hem niet meer gebruikt. Het doel van een app is om de gebruiker te pleasen.


2. De userflow is niet effectief

De userflow is een van de belangrijke onderdelen van een app. Je kan daarbij denken alsof je iemand voor het eerst ontmoet. Je wil een goede eerste indruk achter laten, of je de andere persoon kent of niet. Hoe beter je weet wat je wilt vertellen, wil laten zien of wilt vragen - hoe fijner de ervaring van de andere persoon. Apps die een effectieve userflow hebben zullen veel minder Churn hebben.


3. Slechte eerste indruk

Wist je dat het slechts 0.05 seconde duurt om een mening te vormen over een app? Je hebt maar 1 kans om een goede indruk te maken, en als het daar mis gaat, is de kans uitermate groot dat de nieuwe gebruiker de app niet voor de tweede keer opent.

Helaas maken veel apps nog de fout door geen fantastische eerste ervaring te creëren voor de gebruiker. Ze slaan de plank voornamelijk mis omdat ze vergeten dat het niet gaat om wij zij willen, maar omdat alles draait om de behoefte van de gebruiker.


4. Geen innovatie (nieuwe features)

De gemiddelde aandachtsspanne van een mens is 8 en een kwart seconde, de aandachtsspanne van een goudvis is 9 seconden. Met andere woorden, het is niet makkelijk om je gebruikers te blijven interesseren. Je app zal een hele kleine rol spelen in hun dagelijkse leven, en in die momenten is het belangrijk om hun volle aandacht op te eisen.

De meeste apps lukt dat echter niet, en dat is omdat ze niet innoveren en geen nieuwe features hebben geïmplementeerd. Mensen worden tegenwoordig gebombardeerd met nieuwe ontwikkelingen en uitvindingen, dus het is belangrijk om daarin mee te gaan. Iets wat vorig jaar uniek en tof is, is vandaag verleden tijd. Als je blijft innoveren dan blijf je interesse creëren.


Hoe voorkom je Churn?

Lees in het volgende artikel hoe je Churn kan voorkomen. Ik zal daarin de 3 belangrijkste mogelijkheden uitleggen.


Uiteraard kan je mij ook altijd een persoonlijke berichtje sturen op jan-willem@pumphouse.nl als je meer wilt weten over Churn.