Top 4 redenen waarom Churn ontstaat
 

Hoe voorkom je Churn?

In het vorige artikel vertelde ik over wat Churn is en hoe het ontstaat. In dit artikel zal ik ingaan over hoe je Churn kunt voorkomen.

Als je de retentie van je app wilt verhogen dan is belangrijk om hier gericht wat aan te doen. Met een verhoging van slechts 5% in retentie kan je de omzet van je app met 75% verhogen.

Als je de volgende 3 punten implementeert dan voorkom je dat je gebruikers churnen terwijl je tegelijkertijd retentie verhoogt.


1. Creëer waarde

Hoe voor de hand liggend het ook mag zijn, de beste manier om te voorkomen dat gebruikers churnen, is om waarde te creëren. Mensen downloaden apps om aan een bepaalde behoefte of wens te voldoen. Dat kan zijn omdat ze zich vervelen, dat ze hulp nodig met productiviteit of dat ze bijvoorbeeld sociale validatie nodig hebben. Om de meeste waarde te creëren voor je gebruiker, moet je de propositie nauwkeurig beschrijven en de nodige stappen nemen om te kunnen nakomen wat je beloofd hebt. Voor elke beslissingen die je neemt, moet je de eindgebruiker als middelpunt nemen.

Als je tijd en geld investeert om waarde te creëren voor je gebruikers, laat dat dan aan ze weten! De eerste indruk is essentieel bij het verlagen van de churn rate, op het moment dat de gebruiker de app voor het eerst opent moet er een ‘wow’-moment zijn.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de app Houseparty. Zij hebben een simpele, maar leuke video gemaakt die je ziet als je de app opent. Deze video laat direct de waarde van de app zien, in plaats van dat je allemaal handelingen moet doen om dat resultaat te creëren. Zonder deze video was het nooit een succesvolle app geworden.


2. Blijf updaten

Wat hebben de top 50 sociale netwerk, productiviteit, gaming en webshop apps allemaal gemeen? Regelmatige updates. Wanneer je de app opent, is er altijd wel iets nieuws. Dit is hoe de meest winstgevende apps hun gebruikers behouden.

Door het bieden van onverwachte nieuwe content blijft de gebruiker dagelijks je app checken.

Neem Snapchat als voorbeeld. Gebruikers verwachten elke dag een set nieuwe filters en kostuums om mee te spelen. De regelmatige updates van Snapchat is de belangrijkste reden waarom de app zo populair is. Elke keer als je de app van Snapchat opent, dan kan je je gezicht veranderen in iets anders en andere grappige toevoegingen. Deze updates zorgen ervoor dat gebruikers van Snapchat de app wel 18 keer per dag openen.


3. Relevantie push notificaties

Organisaties hebben je vast al gespamd met e-mails en berichtjes op social media, maar als je hun app niet hebt gedownload kunnen ze je geen push notificaties sturen. Push notificaties is een goede manier om met je gebruikers te communiceren omdat het veel makkelijker is om daarmee op te vallen.

Relevante push notificaties hebben enorm positief invloed op je churn rate. Om er weer cijfers bij te halen; als push notificaties aan staan dan zullen 65% van de gebruikers de app binnen 30 dagen weer gebruiken. Dit is bijna 2 keer zoveel als wanneer de push-notificaties uit staan.

Hierbij een aantal ideeën voor push notificaties:

  • Vakantie gerelateerde content
  • Aankondiging updates
  • Zie wat vrienden/familie met de app doen
  • Promo codes


Conclusie

Het monitoren van je churn rate geeft je een idee over de mogelijkheden om een hoge retentie te realiseren. Churn is een natuurlijk proces en kan niet helemaal worden voorkomen, maar als je ziet waar de gebruikers afhaken en deze punten beetpakt en verbeteringen doorvoert, dan zal je merken dat dat wel degelijk invloed heeft op je resultaten.


Wil je dat je gebruikers je app 3, 4 of zelfs 5 keer per dag openen? Stuur mij een berichtje op jan-willem@pumphouse.nl voor extra tips.