Optimalisatie van content voor mobiel
 

10 tips voor een effectieve contentstrategie

Content zoals tekst en plaatjes zijn een belangrijk onderdeel van een app. Steeds vaker consumeren gebruikers content op hun mobiel in plaats van op hun desktop of televisie. Daarom is belangrijk dat de contentstrategie effectief genoeg is om de aandacht van de gebruiker vast te houden.

Een van de meest voorkomende problemen is dat gekozen content eerder afschrikt dan aantrekt. Aantal tekens en tekstlengtes zijn vaak te lang voor de kleine schermgroottes van de mobiel. En zomaar knippen in stukken tekst of plaatjes is natuurlijk geen optie.

Het is aan de UX Designer om de keuzes te maken waar, hoeveel en wanneer de content zichtbaar is voor de gebruiker.


Optimalisatie van content voor mobiel

Content lezen op je mobiel is een andere ervaring dan op een website via je desktop. Zelfs schijnbaar korte teksten op een website kunnen al moeilijk te lezen zijn op een mobiel. Soms willen klanten hun lange teksten ook op mobiel laten zien, maar “minder is meer” in een app. Creatieve oplossingen kunnen worden gebruikt om dit probleem op te lossen.

Hieronder vind je 10 tips om content te optimaliseren voor een app en daarmee de gebruikerservaring te verbeteren:


1. Tekst moet concreet zijn

Mobiele telefoons hebben een veel kleiner scherm dan een computer, wat betekent dat je heel veel informatie in een veel kleiner gebied moet inpassen. In veel gevallen wordt de tekst automatisch aangepast naar je scherm. Maar hiermee krijg je ongetwijfeld een slechte gebruikerservaring omdat de gebruiker vaak eindeloos moet scrollen om te vinden waar hij of zij naar op zoek is.

Heel belangrijk is dat de tekst leesbaar moet zijn. Een goede grootte voor lettertype is 11 of 12. Als de gebruiker moet inzoomen om de tekst te lezen dan is het te klein. De juiste lijn- en letterafstand zal de leesbaarheid ook verbeteren.


2. Maak duidelijke UI elementen

Kleuren die met elkaar in contrast zijn helpen gebruikers om de content beter te begrijpen. De mobiel wordt vaak buiten de deur gebruikt waardoor de zichtbaarheid cruciaal is. Hoe duidelijker je bent, hoe beter de bruikbaarheid.

Lees hier meer over UI Design.


3. Ruim op

Wanneer gebruikers content consumeren op hun mobiel is de aandachtscurve kort. Daarom moet je alles wat de aandacht kan afleiden opruimen en richten op wat echt belangrijk is. “Wat helpt de gebruiker hun doel bereiken?”

Aanvullende informatie zal de gebruiker alleen maar afleiden. Onthoud dat elke extra knop, icoon, afbeelding de complexiteit van je beeld verhoogt. Bepaal welke elementen het belangrijkst zijn en hou je bijvoorbeeld maar aan 1 call-to-action per scherm.


4. Optimaliseer voor touchscreen

Het gebruikersgedrag is heel anders op mobiel. Dit betekent dat je de UX moet richten op touchscreens. Belangrijk daarbij is dat je het aantal acties beperkt houdt. Gebruikers hebben vaak maar 1 hand beschikbaar om door je app te navigeren. Dus als je bepaalde buttons plaatst daar waar het logisch is en binnen het bereik van bijvoorbeeld de duim, dan creëer je een aangenamere ervaring.

Bovendien wordt de bruikbaarheid verbeterd door het aantal schermen te verminderen waarin een gebruiker moet navigeren. Een complexe gebruikers-reis is frustrerend. Met behulp van een overzichtelijk menu en duidelijke navigatie help je gebruikers te vinden met wat ze zoeken. Maak je app zo simpel mogelijk.


5. Ken je content

Content wordt vaak aan het begin van het project overgeslagen, maar het is een belangrijk onderdeel van het hele proces. Kennis van de bestaande content zorgt er voor dat er bepaalde ontwerpbeslissingen in een vroeg stadium worden genomen. Het starten van een prototype met realistische content in plaats van 'lorem ipsum' geeft je een veel beter beeld van hoe de app er uiteindelijk uit komt te zien.

Tip 6 tot 10 kan je in het volgende artikel vinden.