Optimalisatie van content voor mobiel
 

10 tips voor een effectieve contentstrategie - deel 2

Creëer een ervaring voor gebruikers die past bij het apparaat dat ze gebruiken. Dit betekent de plaatsing van knoppen, de lettergrootte, verschillende kleuren, call-to-actions en andere elementen. Je wilt het voor de gebruiker zo makkelijk mogelijk maken om door je content heen te gaan zonder dat ze te veel moeten zoomen, klikken en scrollen.

Een slecht app-design heeft niet alleen een negatief effect op de app zelf, maar ook op je merkbeleving. Lees hieronder nog 5 tips over hoe je een effectieve contentstrategie opstelt:


6. Maak een plan

Voor een effectieve contentstrategie van je app is het belangrijk om duidelijk te omschrijven wat er moet gebeuren. De content die je op de mobiel wilt laten zien moet specifiek voor de mobiel worden ontwikkeld. Voor ingewikkelde content kan het ontwikkelingsteam technische oplossingen bedenken. Voor te veel content kan het ontwerpteam design-technische oplossingen bedenken. Anderzijds kan de opdrachtgever samen met de projectmanager al beslissingen nemen over de inhoud.


7. Bepaal limieten

Wees niet bang om een limiet te bepalen. Op het moment dat content wordt gemaakt is het belangrijk om een maximum qua tekst of grootte van een plaatje te bepalen. Als je schrijvers een maximum aantal tekens geeft, kunnen ze veel gerichter hun werk doen. Anderzijds is het ook mogelijk om een handleiding te maken om ervoor te zorgen dat de content straks makkelijk leesbaar is op de mobiel en in de app.


8. Maak content templates

Er zijn meerdere mogelijkheden om een scherm te vullen. Daarom is het belangrijk om te testen - wat is nog leesbaar en wat niet? Verwacht niet dat elke eerste alinea minimaal 136 karakters heeft en maximaal 140. Daarmee worden de schermen ook saai en voorspelbaar. Focus op de juiste balans van de inhoud en maak een aantal templates voor een gezonde variatie aan content.


9. Test en pas toe

Templates en handleidingen zorgen ervoor dat je content goed is toegespitst op de behoefte van de gebruiker. Toch is belangrijk om te testen, en het liefst op zoveel mogelijk verschillende mobieltjes en schermen. Let vooral op schermen waar de gebruiker gegevens moet invoeren, deze schermen zorgen nog wel eens voor problemen.


10. Kijk uit voor eigen gemaakte content

Sommige apps laten gebruikers zelf content uploaden. Dit is iets waar je weinig controle op kunt uitoefenen. Gebruikers zullen je app op elke manier willen testen en nemen dan ook elke vrijheid die ze je geeft. Wees er dus zeker van dat je ze een fijne en gebruiksvriendelijke ervaring geeft.


Conclusie

Hoewel veel bedrijven de afgelopen jaren hebben geïnvesteerd in een betere mobiele ervaring voor hun gebruikers, hebben ze nog steeds niet altijd een effectieve contentstrategie geïmplementeerd. Deze bedrijven worstelen dan ook vaak met een laag aantal terugkerende gebruikers.

Goede content is een cruciaal aspect van een goede gebruikerservaring. Het is belangrijk om je contentstrategie voor mobiel te optimaliseren en niet voor de korte termijn oplossing te gaan.